Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Lisanne en Miranda - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Lisanne en Miranda - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Lisanne en Miranda

14 Februari 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo allemaal,

Na een lange busreis kwamen we om 5:00 's ochtends eindelijk aan in Hanoi. Hier Hebben we met Clara, Marine en Lucas een taxi genomen naar het centrum waar we nog opzoek moesten naar een kamer. Na heel even zoeken vonden we een kamer inclusief ontbijt en gratis bier (tussen 17:00 en 19:00) en gingen we eerst een paar uurtjes slapen. Om 13:00 hadden we weer afgesproken met de rest om het centrum te gaan verkennen. Dit ging ons echter niet snel genoeg want ze stonden elke keer stil en liepen niet door, dus zijn we met zn 2e verder gegaan.We zijn naar Hoan Kiem Lake gelopen en hier hebben we de Ngoc Son Pagoda gezien, dit is een mooie tempel op een eilandje midden in het meer. Hierna wilden wij het Hao Lo Prison museum bezoeken, deze was alleen al dicht tegen de tijd dat wij daar eindelijk waren. 'S avonds zijn we wat gaan eten met Marine en Lucas. De tweede dag in Hanoi zijn we eerst met Marine en Lucas een uitje naar Halong Bay gaan boeken. Nadat we een aantal travel agencies gehad hadden, hebben we uiteindelijk bij Ethnic travel een tweedaags tripje geboekt. Omdat het boeken van het tripje ook weer de nodige tijd in beslag nam, zijn we hierna opzoek gegaan naar een jas zodat we het niet meer koud zouden hebben. Eenmaal terug in het hotel kregen we te horen dat we het hotel moesten verlaten omdat er een probleem was met de electriciteit in de kamer naast ons. We konden voor de zelfde prijs een kamer krijgen in een nabij gelegen hotel.
Toen we de volgende dag de kamer wilde gaan betalen voor de laatste twee nachten in Hanoi, moesten we alleen opeens $60 betalen. Als we dit niet deden, moesten we meteen uitchecken en vertrekken. Van Marine en Lucas kregen we een tip van een goedkoop hotel aan het einde van de straat en uiteindelijk zijn we hier naar toe verhuisd. Hierna was het eindelijk tijd om meer bezienswaardigheden van Hanoi te bezoeken. Eerst zijn we naar de Hao Lo Prison geweest. Dit was erg indrukwekkend en gaf een goed beeld over hoe de mensen moesten leven in de gevangenis tijdens de oorlog. Ook was het schokkend om het verschil te zien tussen de Amerikaanse en Vietnamese gevangenen. Vervolgens zijn we richting het operahouse gelopen en zijn we uiteindelijk naar een lokale markt gelopen. Heir werden de gekste dingen en beesten verkocht, erg leuk om eventjes overheen te lopen.
Onze laatste dag in Hanoi zijn we naar het Ho Chi Minh Mausoleum geweest. Na een hoop toneelspel van de vele bewakers en 3x door de securtiy te zijn gegaan, zjin we langs het lichaam van Ho Chi Minh. Om een indruk te krijgen van het leven van Ho Chi Minh en de manier waarop hij geleefd heeft, zijn we hierna naar het Ho Chi Minh museum en het Presidental Palace geweest.

Op vrijdag zijn we vertrokken naar Halong Bay. Dit is een prachtige baai met meer dan 2000 rotsformaties. Nadat we op de boot waren aangekomen, kregen we eerst een heerlijke lunch met allemaal lokale producten. Nadat we onze spullen naar onze kamer hadden gebracht en een tijdje in de zon hadden gezeten, gingen we kajakken door de grootste floating village. Hierdoor kregen wij een beeld van hoe de mensen hier leefden. Hierna hadden we alle tijd om te genieten van het prachtige uitzicht ovet Halong Bay/
De volgende ochtend werden we al om 7:00 aan het ontbijt verwacht om vervolgens om 7:45 in de kajak te zitten naar een grot. We hebben uiteindelijk weer een uur gekajakt en hierna was het tijd om onze spullen weer te gaan pakken. Het tripje werd afgesloten met een heerlijke lunch voordat we weer terug gingen naar Hanoi. Hier hebben wij dezelfde avond om 18:00 de nachtbus genomen naar Hue.

Helaas kwamen we om 4:00 ' s ochtends al aan in Hue in plaats van 8:00. Omdat veel hotels toen nog dicht waren hebben we uiteindelijk een kamer gedeeld met Marine en Lucas. In Hue hebben we de Imperial citadel bezocht, dit is de keizerlijke stad van waaruit de keizers regeerden. Het was erg groot en leuk om te zien hoe dit er uit zag.

Na een nachtje Hue was het alweer tijd om verder te gaan naar Hoi An. Toen we daar aankwamen was er helaas geen hotel te vinden en zijn we uiteindelijk beland in een dorm. In Hoi An hebben we verschillende musea, pagoda's en oude huizen bezocht. De musea en een groot gedeelte van de oude huizen vonden we alleen niet zo leuk. Bij een van de oude huizen kregen we een rondeleiding en de nodige informatie over de familie, dit was wel weer erg leuk. Ook een voorstelling met lokale dans en muziek was erg leuk om mee te maken. 'S avonds hebben we gezellig geskyped voor de verjaardag van Helma, erg leuk en gezellig om ze weer eventjes te zien en te spreken.

Na twee nachten Hoi An was het tijd om verder te gaan naar Nha Trang. Na een lange reis kwamen we om 0:00 eindelijk aan en toen moesten we nog op zoek naar een kamer. Vanwege de Tet Holiday zat echter alles vol en mochten we uiteindelijk de kamer delen met een 61 jarige engelsman. De volgende ochtend zijn we eerste naar onze eigen kamer verhuisd en hierna was het tijd voor ons eerste dagje stand van de reis. Helaas zijn we hier allebei lekker verbrand. Ons tweede dagje in Nha Trang zijn we eerst naar twee kerken geweest. Vooral de tweede was erg mooi om te zien. Toen wij daar echter binnen zaten, begonnen een aantal vrouwen aan hun gebed waar geen einde aan leek te komen. Aan het einde van de middag hebben we weer even op het strand gelegen.

Na Nha Trang was Mui Ne de volgende bestemming. Eenmaal in Mui Ne aangekomen moesten we nog een stuk lopen naar het centrum, dit was alleen iets verder dan wij dachten. Een aardige duitse broer en zus stopte voor ons en wilde ons een lift geven achterop de motorbike. Helaas hield de politie ons staande omdat we geen helm op hadden. Omdat de duitsers geen internationaal rijbewijs hadden, wilde de politie ons internationaal rijbewijs zien. Toen de politie ermee weg wilde lopen, kon Lisanne nog net een van de twee rijbewijzen uit zijn hand grissen, alleen de tweede lukte helaas niet. Opeens was de politie toen verdwenen met Miranda haar rijbewijs. Met behulp van de verhuurder van de motorbikes hebben we uiteindelijk het rijbewijs weer terug gekregen. Resultaat: een boete van 1.500.000 Dong (ongeveer 55 euro), hiervan hebben de duitsers gelukkig de helft betaald. Omdat de mensen aangaven dat Mui Ne echt niet leuk was, de stranden waren vies en klein en de mensen waren erg onaardig, besloten wij om de zelfde avond nog de nachtbus te nemen naar Ho Chi Minh. Tijdens het wachten op de nachtbus hebben we een restaurant gezocht met WiFi. Hier konden wij via Skype de 5km op de Olympische Spelen kijken.

Om 6:00 kwamen we aan in Ho Chi Minh, ook hier moesten we weer een kamer zoeken, maar gelukkig vonden we snel een kamer. Nadat we een paar uurtjes hadden geslapen hebben we een busticket naar Phnom Phen en een tripje naar de Mekong Delta geboekt. Toen we 's avonds terug kwamen in de kamer bleek dat we huisdieren hadden. Het waren helaas geen huisdieren waar we echt heel blij van werden, het waren vlooien.
Onze eerste volle dag in Ho Chi Minh zijn we naar Chinatown geweest. Dit viel echter een beetje tegen. De verschillende tempels en pagodas konden we niet vinden en verder waren het alleen maar kledingwinkels. Lisanne besloot dat ze wilde gaan kijken voor een spijkerbroek, alleen begonnen alle verkopers al te lachen toen we de winkels binnen kwamen omdat ze niet zulke lange broeken verkochten. 'S avonds hebben we nog gezellig geskyped met Leo. Marga en Oma.
Hierna was het tijd voor het tripje naar de Mekong Delta, dit was een erg leuk en afwisselend tripje. We begonnen bij een beefarm, hier hebben we eerst honingthee gedronken en heeft Lisanne een Python om haar net gehad. Hierna zijn we doorgevaren naar een tropical fruits garden waar we verschillende soorten excotisch fruit hebben geproefd en waar een bandje lokale muziek speelde. De volgende stop was bij een Coconut candy workshop waar we konden zien hoe verschillende soorten coconut snoepjes gemaakt worden, ook konden we deze snoepjes allemal proeven. De laatste stop was voor een lunch, na de lunch konden we nog lopend het eiland verkennen. Op het eiland was ook een kleine crocodile farm, waar een stuk of 10 krokodillen lagen. Om 15:00 gingen we weer terug richting Ho Chi Minh.
Onze laatste dag in Vietnam hebben we verschillende bezienswaardigheden in Ho Chi Minh bezocht. We zijn begonnen bij de Notre dame Cathedral, dit was een erg mooi kerk waar we een kaarsje hebben aangestoken. Naast deze cathedral lag de Postoffice, dit was een erg mooi gebouw en op muren stond een portret van Ho Chi Minh en allerlei oude landkaarten van Vietnam. Terug in het centrum hebben we onszelf even verwend met een heerlijk Oreo-chocolade gebakje.
Ook zijn we in Ho Chi Minh meerdere malen op de Ben Thanh Market geweest, dit was een grote markt met allerlei hele smalle paden. Hier hebben we onder andere brood gekocht en kon Lisanne het niet laten om lapjes mee te nemen voor Helma.

Na 2,5 week was het weer tijd om verder te gaan naar Cambodja. Wij vonden Vietnam een erg mooi land, het was erg afwisselend met bergen, rijstvelden en strand. Het eten was erg lekker, alleen de mensen waren niet altijd even vriendelijk. Maar in het zuiden waren ze vriendelijker dan in het noorden.

De tid vliegt voorbij, we zijn nu alweer 6 weken onderweg en over 2 weken vliegen we alweer door naar Nieuw Zeeland.

Helaas lukt het ons niet om de foto's te uploaden bij de blog, de foto's zullen wij op facebook zetten.

Heel veel liefs.

• 14 Februari 2014 - 11:47

Helma En Jos:

HEy wereldreizigers,
    wat een belevenissen weer allemaal. Willen jullie de vlooien daar achterlaten? Zou me een groot plezier doen. Volgens mij hebben jullie na thuiskomst een jaar nodig om alles te laten bezinken. Het liftavontuur gemist in het verhaal. Jammer, haha. Heel veel plezier met skypen met ton en neeltje en de jongens zondag! Ook in het laatste land in Azie weer heel veel plezier! We appen! Liefs, jos en helma

• 14 Februari 2014 - 12:28

Jeroen:

Hey Dames

Het klinkt wel erg spannend daar met al die exotische dieren en gestolen rijbewijzen. Gelukkig hebben jullie die nog wel teruggekregen... (de politie is ook nergens te vertrouwen...)

Mochten de vlooien hardnekkiger zijn dan gedacht heb ik hier nog wel wat spul voor de katten voor jullie liggen :p

Heel veel plezier met de laatste weken in Azie, hopelijk zijn de mensen in Nieuw Zeeland wat vriendelijker.

Jeroen

Btw, Lisanne, thanks voor het lenen van de tv! :) Ik heb het apparaatje nu aan de praat, nu mn laptop nog mee laten werken en dan kunnen jullie snel mn Youtube kunsten checken :)

• 14 Februari 2014 - 14:46

Tonny En Frans:

hoi lisanne en miranda.hou redden jullie het met de taal,een beetje engels en handen en voetentaal..dat met de politie vond ik toch wel watdat lisanne het rijbewijs afpakte,voor je het weet kun je de gevangenis ook van binnen bekijken we zijn benieuwd naar de volgende erhalen.veel plezier oom frans en tante tonny

• 14 Februari 2014 - 18:39

Clara:

Hallo meiden!

Nou was Lisanne al nooit zo bangig aangelegd, maar een python om je nek is toch wel wat anders dan de Linnaeushof!! Geniet van deze fantastische ervaringen, nu nog in Azie en straks in Nieuw Zeeland!!

Veel liefs, tante Clara

• 16 Februari 2014 - 10:52

Tante Nienke:

Hoi meiden,
    Jeetje. Het wordt spannender en spannender! Super! Maar goed dat we sommige gebeurtenissen achteraf horen!
    Zorg ervoor dat je uit handen van de politie blijft!
    En dan die vlooien, rare hotels. Jullie komen als andere mensen terug! Jullie belevenissen doen wat met een mens toch?
    Ik ga gauw naar de foto's kijken, ben vooral benieuwd naar foto's van jullie!
    Wees voorzichtig!
    Lieve groet,
    Tante Nienke en oom Jan

• 16 Februari 2014 - 11:11

Leo Huurman:

Hallo Globetrotters,

Wat een lang verslag zeg, eerst een paar maal gelezen, voordat ik kan reageren
    (en ook maar even gewacht zodat Helma het idee had dat ze de eerste was!).
    Het meeste hebben we natuurlijk al via WhatsApp vernomen, ook de dingen die niet iedereen mag weten.
    Ik heb het weer uitgeprint voor de Oma's, zodat ze het op hun gemak kunnen lezen en herlezen.
    Leuk de foto,s, maar het weer lijkt nog al somber, of zijn ze later op de dag genomen.
    Dit is alleen van mij (en Fleur) je moeder wil apart reageren.

Groetjes,
    Leo Huurman.

• 16 Februari 2014 - 13:05

Marga Huurman:

Hallo avontuurlijke kanjers
    Wat een lang verslag. Zoals ik het lees , zie ik het helemaal voor me.ga gelijk naar de plaats waar jullie zitten en pak de reisgidsen. ja miranda, die killing fields lijkt mij ook indrukwekkend. Kan mij voorstellen dat je er ontdaan vandaan kwam! Is ook bij auschwitz en margraten zo.
    Heb net ook jullie foto.s bekeken en gereageerd. Mooi hoor!
    Wanneer ga jij stoere dingen doen! Met een beest om je nek?
    Ga nog lekker goedkoop shoppen in cambodja, want nieuw zeeland en australie is duurder !
    Ben benieuwd hoe het is in cambodja. Ga gezond en wijs weer op verder onderzoek uit!
    wij volgen jullie verder en snel tot skype.
    veel liefs en dikke zoenen voor jullie beiden.
    je mamsje

• 18 Februari 2014 - 17:02

Diny Van Den Berg:

Hallo meiden,
    Sjonge,wat een lang verslag, maken jullie elke dag notities of zo?
    Anders zou je alles niet meerweten.
    Wat zien jullie veel! Indrukwekkend al die musea en oorlogsinformatie.
    Holland weer 1,2,3, op 10.000 meter. alleen Sven greep naast het goud,jammer.
    Maar misschien hebben jullie het ook gezien.
    Nog veel plezier in Cambodja en geniet er van.
    Groetjes ook van Henk.
    Diny

• 19 Februari 2014 - 21:44

Mieke Noordermeer:

Wat een avonturen allemaal. Jullie zien zo nog wat van Azië en jullie maken veel mee.Het lijkt mij wel een beetje naar als je niet kunt slapen waar je op gerekend hebt. Gelukkig worden jullie steeds geholpen door aardige mensen. Het gedeelte over de slang en de foto ervan op Facebook doen mij huiveren. Ik ben niet zo van de slangen. Ik vind het heel stoer dat je dat durft.
    Nog twee weekjes genieten van Cambodja en wie weet wat nog meer en dan door naar Nieuw Zeeland? Wat gaat het snel. Geniet er maar flink van en ik kijk uit naar jullie volgende verslag.
    Groetjes van Mieke