Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Lisanne en Miranda - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Lisanne en Miranda - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Lisanne en Miranda

13 April 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hello everybody!!

Met deze blog zijn we zo klaar, we hebben maar 1 woord voor Nieuw Zeeland: Mooi!!! Om te beginnen is deze maand echt voorbij gevlogen. Het begon allemaal op 3 maart in Auckland. Hier werden we opgewacht door Rina, een nichtje van Jos die Lisanne ook nog nooit gezien had, maar gelukkig herkenden we haar gelijk van de foto. De eerste avond bijgekomen van de lange reis en de dag hierna begon ons volgende avontuur, ons campertje! =)

Onze eerste bestemming met de camper was Bay of Islands, in het noorden van het Noorder Eiland. De eerste rit is eigenlijk zeer goed verlopen en ook het linksrijden ging zonder enig probleem. Rond 21:00 kwamen we aan op de eerste camping, waar we gelijk problemen hadden om de stroom aan de praat te krijgen. De volgende dag zijn we door gereden naar Paihia waar we een zeiltocht door de Bay hebben geboekt voor de dag daarna. De rest van de dag hebben een beetje rondgewandeld door het dorpje en een wandeling in de bergen gemaakt. De zeiltocht was echt heel mooi en onderweg kwamen we langs allemaal plekken die eruit zagen als op de foto's en plaatjes uit boeken. Helaas hebben we tijdens deze tocht geen dolfijnen weten te spotten, maar wel een aantal pinguins.

De volgende bestemming was Coromandel Peninsula, ook hier zijn we twee dagen geweest en hebben we voornamelijk veel van de prachtige natuur genoten. Hierna zijn we naar Matamata gegaan waar we The Hobbiton Movieset tour gedaan hebben. Tijdens deze tour kwamen we langs een groot aantal Hobbit holen en kregen we uitleg over hoe de films gemaakt zijn en hoe er is gespeeld met sommige stukjes uit de film. Erg leuk om alles te zien en te horen.

Hierna zijn we naar Taupo gegaan waar we vier dagen zijn geweest. We zijn hier onder andere naar een Honey Farm, The Huka Falls en Lake Taupo geweest. Ook was Taupo een erg leuk plaatsje om doorheen te lopen en lekker aan het meer te zitten. Ook stond in Taupo een ander avontuur op ons te wachten: Bungee Jumpen. Na eerst een tijdje naar andere mensen te hebben gekeken, hebben we onze eigen jump geboekt. We hoefden gelukkig niet zo heel lang te wachten zodat we niet nog zenuwachtiger konden worden. Lisanne vond het echt heel erg leuk om te doen en vond eigenlijk dat het wel wat te snel voorbij was. Miranda vond het iets minder leuk en zal het ook verder nooit meer doen. Maaarrr.... WE HEBBEN HET WEL GEDAAN!!

Op weg naar de volgende bestemming Wellington, hebben we een nachtje gestaan op een camping bij Masterton. Hier was het helaas heel slecht weer waardoor we weer iets hebben beleefd waar we de rest van ons leven heel hard om kunnen lachen. Vanwege de harde regen besloten we om met de auto naar de WC te gaan. Omdat ook elke avond de stoelen, tafel (voor buiten) en onze tassen bij de voorstoelen moesten staan en er bij de wc een afdakje was dachten wij dat het erg handig zou zijn om alles bij de wc eventjes te verplaatsen zodat we zelf niet zo nat zouden worden. Halverwege bedacht Lisanne echter dat dit helemaal niet kon omdat we nog terug moesten rijden naar onze campingplaats en als we alles verhuisd hadden konden we niet meer zitten. Omdat we hier allebei zo hard om moesten lachen reed Lisanne perongeluk tegen een heel klein houten paaltje aan; resultaat: een kleine deuk in de auto. Maar wie zet daar dan ook kleine houte paaltjes en geen lantaarnpaal neer?
Gelukkig hadden we ons eigen risico afgekocht, dus hebben we dat in iedergeval ook niet voor niets gedaan!

Onze laatste bestemming op het Noorder Eiland was Wellington, toen we hier aankwamen en we op zoek waren naar een gratis plekje om te overnachten kwamen we uit bij een parkeerplaatsje hoog op een berg in een woonwijk (volgens de TomTom een reserve). Nadat we hier bij de aanliggende woning gevraagd hadden of we hier konden staan en of er veel gecontroleerd werd en dit niet het geval was besloten we dat dit een prachtig plekje was om te overnachten. De man des huizes kwam later ons zelfs aanbieden dat we daar naar de WC mochten en we kregen thee en koekjes van hem 'S avonds en mochten daar gebruik maken van het stopcontact om alles weer even op te laden.
De dagen in Wellington waren, zoals iedereen al gezegd had, erg winderig. We hebben hier verschillende museums bezocht, een wandeling gemaakt door de Botanic Gardens, net de Keukenhof, gemaakt en hebben een rondleiding gehad door het Parlements gebouw. Ook hebben we tijdens deze rondleiding een stukje van een debat gezien, net een stel kleine kinderen die ergens onenigheid over hebben. Maar wel erg leuk om een keertje te zien.

Voor de Ferry naar het Zuider Eiland moesten we erg vroeg op, om 7:15 moesten we al incheken. De overtocht was erg mooi, met een mooi uitzicht op de Queen Charlotte Sound. Op het Zuider Eiland kwamen we aan in Picton, een erg leuk en gezellig plaatsje waar we een mooie wandeling hebben gemaakt. 'S middags zijn we naar een Chocolate factory geweest waar we heerlijke chocolaatjes konden proeven.

De volgende dag stond een bezoekje aan het Abel Tasman National Park op het programma. Hier hebben we een prachtige wandeling van ongeveer 15 km gemaakt langs de kust. Het was een hele mooie wandeling met heel veel mooie uitzichten. Na vier uur wandelen waren we allebei toch wel wat moe, terwijl we toch onderweg besloten hadden dat we volgend jaar de Nijmeegse vierdaagse willen meedoen.

Hierna zijn we naar de Pancake Rocks bij Punakaiki geweest, dit is een verzameling rotsen in de oceaan waarvan sommige op een stapel pancakes lijkt. Deze dag zijn we doorgereden naar Franz Josef waar we de nacht hebben doorgebracht op de MacDonalds camping. 'S avonds wilden we lekker pannenkoeken eten maar helaas was na 1 pannenkoek het gas op en had dus alleen Miranda geluk vandaag en had Lisanne een rauwe pannenkoek! Bij Franz Josef zijn we naar de glacier geweest. We moesten eerst 1,5 uur lopen voor dat we het konden zien en uiteindelijk viel het een beetje tegen. Door de mist konden we niet heel erg veel zien. Hierna zijn we ook nog naar de Fox Glacier geweest. Hier moesten we eerst een hele steile berg op waarna we wel een prachtig uitzicht hadden over de glacier. Deze vonden we mooier dan de Franz Josef glacier. De bedoeling was om bij Haast te overnachten maar helaas bleek dat dit een plaatsje van niets was. Omdat we ook nog steeds zonder gas zaten en we ook geen brood meer hadden moesten we doorrijden naar de volgende plaats waar we gas konden vullen en dat was 2,5 uur rijden. Omdat we de pannenkoekenmix bewaard hadden konden we hier alsnog genieten van heerlijke pannenkoeken en een lekkere bak ijs als toetje! Hier in Wanaka hadden we ook weer een prachtige 'camping', een gravel plaats tussen de koeien!

Na een dagje Wanaka zijn we doorgereden naar Queenstown. In Queenstown aangekomen hebben we eerst een dagtripje naar Milford Sound geboekt en hierna heerlijk door de stad gelopen. Queenstown was een erg leuke plaats. Hier zijn we ook nog naar het casino gegaan maar helaas waren we niet zo heel erg gelukkig, maar we hebben wel een leuke middag gehad. 'S nachts ongeveer bevroren in de camper omdat het maar 4,5 graden was buiten. We moesten vroeg op omdat we al om 6:30 bij X-Base in Queenstown moesten zijn om met de bus naar Milford Sound te gaan. De busreis naar Milford Sound duurde ongeveer 5 uur, dus in het begin nog maar eventjes onze ogen dicht gedaan voordat we van het mooie uitzicht gingen genieten. In Milford Sound moesten we nog 1.5 uur wachten tot de boot ging, doordat wij lekker buiten in de zon zaten kregen wij het nog voor elkaar om bijna de boot te missen. 5 minuten voor vertrek kwamen we erachter dat het toch al bijna tijd was. Het was een prachtige twee uur durende boottocht, waar we twee uur lang hebben genoten van het mooie uitzicht van bergen, watervallen en zeehonden.

In onze volgende bestemming, Dunedin, hebben we de lekkerste rondleiding ooit gedaan, bij Cadbury. Hier kregen we te zien hoe de chocola gemaakt werd en kregen we de nodige dingen uitgedeeld om te proeven, Heerlijk!! Hierna hebben we nog wat geshopt, een wandeling gemaakt in de botanic gardens en hebben we een heerlijke douche genomen. Ook hebben we het enige kasteel van Nieuw Zeeland bezocht, Lanarch Castle. Hier zijn we door de verschillende kamers gelopen en hebben we de geschiedenis van het Kasteel en de eigenaren kunnen zien.

Via Oamaru zijn we vervolgens doorgereden naar Timaru. Oamaru was een leuk en gezellig dorpje waar we heerlijk fudge konden proeven, waar wij ook heerlijk gebruik van hebben gemaakt. Ook hebben we hier een kaasshop bezocht waar we ook weer lekker kaas mochten proeven. Waar echter in de folder stond dat we ook konden zien hoe het gemaakt werd, was dit helaas niet het geval. De camping bij Timaru was wederom een hele mooie, een klein grasveldje tussen de weilanden.

Hierna was het alweer tijd om naar de laatste bestemming te gaan, Christchurch. Onderweg kwamen we de Cookietime Factory store tegen, waar we uiteraard even zijn gestopt om heerlijke koekjes te halen. Hierna zijn we nog naar een Outlet Centrum geweest waar we hardloopschoenen gekocht hebben. Om onze hardloopoutfit compleet te maken zijn we in Christchurch nog even naar de K-Mart geweest om hardloopbroekjes te halen. Vervolgens zijn we naar het Bottle-Forest park geweest waar we onze schoenen meteen hebben uitgeprobeerd en een heerlijk rondje hebben hardgelopen. Op zoek naar een plaats om te overnachten kwamen we uit in een woonwijk en na het na te vragen dachten we dat we er wel konden blijven staan. Helaas kwam er een vrouw ons even op zeer onaardige toon duidelijk maken dat het echt niet kon en dat de kans op een boete heel erg groot was. Dus zijn we maar verhuisd naar een andere woonwijk en hebben we hier gewoon langs de weg gestaan om te overnachten. In Christchurch zijn duidelijk de gevolgen van de aardbeving te zien. Overal zijn ingestortte gebouwen en overal wordt er gewerkt en vanalles opnieuw gebouwd. Door de aardbeving was er ook niet heel veel te doen in de stad zelf, dus zijn we gaan winkelen en hebben we de Kiwi Legend gegeten bij de Mac (hoort er toch bij als je in NZ ben).

Helaas was toen ons camperavontuur alweer voorbij en moesten we hem weer inleveren. Na een zoektocht naar de carwash en vervolgens hier het nodige gelach omdat we dat allebei nog nooit gedaan hadden was de camper weer mooi schoon en klaar om ingeleverd te worden. Vanwege de deuk moest er helaas nog een formulier (van 5 kantjes!!!) worden ingevuld en daarna konden we op naar het vliegveld. Helaas vergat de buschauffeur even te zeggen waar we over moesten stappen waardoor we een half uur moesten wachten op de bus terug. Gelukkig waren we nog wel op tijd voor onze vlucht terug naar Auckland.

De laatste dagen in Auckland mochten we weer bij Rina en Kit verblijven. We zijn hier twee dagen de stad in geweest en hebben de skytower en MT. Eden gezien. Vanaf beide plaatsen hadden we een prachtig uitzicht over de stad.

5 April was het alweer tijd om verder te vliegen naar Sydney voor alweer de laatste drie maanden van onze reis.

We hebben ontzettend genoten van de maand in Nieuw Zeeland en zijn eigenlijk allebei tot de conclusie gekomen dat dit veel te kort was en we allebei nog een keer terug zullen gaan. De camper missen we ontzettend en daarom zijn we stiekem een beetje aan het kijken of we er hier in Australie een kunnen huren.

Tot slot willen we Rina en Kit ontzettend bedanken voor hun gastvrijheid en het ophalen en brengen naar het vliegveld. Door het warme welkom voelde het als thuiskomen bij jullie.

Heel veel liefs uit Australie.

PS. De foto's uploaden lukt nog steeds niet en deze zijn ondertussen alweer verschenen op Facebook.

• 13 April 2014 - 14:47

Carola :

Echt super leuk en heel herkenbaar om te lezen:)! Hoop dat jullie ook zo genieten in Australie, nog heel veel plezier Down Under! X

• 13 April 2014 - 16:30

Helma En Jos De Brie:

Weer een superleuk verhaal! Alhoewel aan de foto's al te zien was hoe mooi Nieuw Zeeland is, werd het plaatje door jullie gebeurtenissen compleet. Vooral omdat we de laatste maand niet veel contact konden hebben via de App. Als ik het zo lees, worden jullie in Nederland vaste klant van de Jamin. Wat een "zoete" activiteiten dit keer. Heel veel plezier in het laatste land, genieten hoor!!! (Dit is weer eens een overbodig advies van je moeder). Liefs, Jos en Helma.

• 13 April 2014 - 21:19

Conny:

Wat fijn om weer eens iets te lezen, maar ik had al begrepen dat jullie het super hebben. En ja hoor jullie zijn nog niet eens terug en jullie dromen al weer!! Lekker hoor. Wat moet je anders? Nu nog 3 maanden door Australië scheuren. Is het nog gelukt met een camper? Lekker he zo'n ding, je bent helemaal vrij en komt op de mooiste plekjes. Nou meiden ga fijn genieten tussen de kangaroes! Liefs

• 15 April 2014 - 15:09

Marga Huurman:

Hello kiwi,cookies,pankakes en chocogirls!

Hoezo snel klaar , wel een lang mooi blog. Goed om dit uitgebreid even te lezen. ook dingen, die wij nog niet wisten . Ook botsen tegen dat paaltje kon ik nu beter volgen. Nu thuis ook maar in de carwash, kan je weer lachen!
    Het plaatsje Haast, waar niet veel was, zegt het woord al! Haast ,haast haast.
    Ik zou zeggen, pak toch die camper maar weer. Vrijheid, blijheid, en goed om alles zelf te ontdekken.
    Doe rustig aan en geniet veel. De maanden vliegen zo om!
    veel liefs en een paar dikke zoenen voor jullie beiden

• 15 April 2014 - 23:19

Wilma:

Hoi meiden.
    Wat is het iedere keer weer leuk om jullie blog te lezen.
    Het is super om te lezen wat er voor spannende en interesante dingen er op jullie pad komen. De onzinnigheden die jullie overkomen of zelf voortbrengen en hoe jullie toch aan al die lekkere proeverijen ontdekken. Al weer jullie laatste stekkie maar nog groot genoeg voor de komende 3 mnd.
    Nog veel plezier en succes. Groet van de fam. Moes

• 18 April 2014 - 13:38

Marieke Rolvers:

even een kort berichtje van een Intermezzo-alt. Ik wilde toch even iets typen omdat ik het zo ontzettend gaaf vind dat je dit avontuur bent aangegaan Miranda. Wat een belevenissen zeg!! Dat bungee jumpen had ik nooit van je verwacht, wat ontzettend stoer! Mij krijg je echt NOOIT zo ver! De tijd vliegt dus we zien (en horen) je snel weer bij de repetities. Groetjes Marieke