Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Lisanne en Miranda - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Lisanne en Miranda - WaarBenJij.nu

Laos

Blijf op de hoogte en volg Lisanne en Miranda

28 Januari 2014 | Laos, Vientiane

Sabaidee!

Ons avontuur in Laos begon met 2 dagen op de slowboat van Huay Xai naar Luang Prabang. We werden opgehaald bij het hostel in Chiang Khong om met een minivan richting de grensovergang te gaan. Nadat we een hele tijd hebben staan wachten op ons visum, konden we eindelijk met de TukTuk richting de slowboat. De eerste dag duurde de boottocht 8 uur en kwamen we om ongeveer 19:00 aan in Pak Beng waar we de nacht hebben doorgebracht. Op de boot was het de eerste dag echt heel koud en hebben we zelfs ons winterjas en sjaal gemist. In Pak Beng aangekomen hebben we samen met Stien en Rob (een belgisch stel uit het guesthouse in Chiang Khong) een kamer gezocht en hierna gezellig met hun gegeten. De volgende dag duurde de boottocht 6 uur en kwamen we aan in Luang Prabang.

De eerste dag in Luang Prabang hebben we eerst heel lang gezocht naar een normaal brood voor ontbijt, dit was erg lastig maar uiteindelijk gevonden bij een bakkerij. Hierna zijn we berg Phousi opgeklommen, hier stond boven op de berg een tempel en gaf een prachtig uitzicht over Luang Prabang. De rest van de dag hebben we nog een aantal tempels bezocht en hebben we heerlijk langs de Mekong in het zonnetje wat gedronken. De volgende dag hebben we een fiets gehuurd en zijn we hiermee naar het busstation gefietst om een busticket naar Vang Vieng te kopen. Het fietsen viel niet altijd mee omdat het erg heuvelachtig was en we geen versnellingen hadden. 's middags zijn we naar de Khuang Si waterval geweest. dit was een hele mooie waterval. Ook zijn we naar de top van de waterval gelopen dat ook weer een prachtig uitzicht gaf. 's avonds hebben gegeten bij een straatkraampje wat een buffet was, hier kon je voor 10.000 kip (ongeveer 0,90 euro) je bord zo vol scheppen als je zelf wilde. Op zaterdag hebben we om 9:30 de bus genomen richting Vang Vieng. In de bus wisten we niet wat we zagen, omdat er niet genoeg stoelen waren, moesten sommige mensen op een krukje in het gangpad zitten.

Eenmaal in Vang Vieng aangekomen moesten we opzoek naar een kamer, nadat we de nodige guesthouses gehad hadden vonden we eindelijk een kamer voor een redelijke prijs. In Vang Vieng hebben we de Tham Jang grotten bezocht en hebben we voor de rest lekker gerelaxed. Vang Vieng was niet een plaats waar we nog een keer heen zullen gaan, we vonden dit allebei niet zo'n leuke plaats. Wij zijn de volgende dag dan ook weer verder gegaan richting Vientiane.

Toen we aankwamen in Vientiane moesten we weer opzoek naar een slaapplaats. Dit was echter geen makkelijke opgave, alle kamers waren vol of waren te duur. Uiteindelijk zijn we in een Dorm terecht gekomen waar we uiteindelijk 3 nachten zijn gebleven. De eerste dag in Vientiane moesten we als eerst naar de Vietnamese Ambassade om ons visum te regelen. Nadat dit allemaal geregeld was zijn we richting That Luang gelopen. That Luang was een tempel met een liggende boeddha. Hierna zijn we teruggelopen naar de Patuxay, dit bouwwerk lijkt op de Arc de Triomph. Hier zijn we ook naar boven gelopen en ook dit gaf een mooi uitzicht. Op de terugweg zijn we langs That Dam terug gelopen, dit is een Stupa midden op een rotonde. Hierna hebben we heerlijk in het zonnetje in het park gelegen.
De tweede dag zijn we richting het busstation gelopen, omdat de Lonely Planet aangaf dat dit slechts 2km zou zijn dachten wij dit wel te kunnen lopen. Onderweg bleek het echter wel iets verder en hebben we uiteindelijk 8km gelopen. Het ergste was nog dat toen we bij het busstation aankwamen bleek dat we geen ticket voor de bus naar Phonsavan konden kopen, alles voor niets gelopen dus. Terugweg hebben we ook maar een TukTuk genomen. Om bij te komen van deze lange wandeltocht hebben we ons plekje in het park weer opgezocht en hebben we hier weer even heerlijk in de zon gelegen. Toen we weer wat uitgerust waren hebben we nog wat tempels bezocht, deze waren echter allemaal in onderhoud.
De laatste dag in Vientiane moesten we wachten tot 16:00 omdat we dan pas ons visum op konden halen. We hadden besloten om richting de ambassade te lopen en af en toe ergens te stoppen om iets te drinken. De eeste stop was bij de Swensens, hier hebben we onszelf verwend met een heerlijke Brownie-Oreo ijscoupe. De tweede stop was in het park bij de Patuxay waar we de rest van de tijd hebben gezeten en hebben gejokerd. Waar we de hoop hadden dat we ons visum iets eerder zouden krijgen dan 16:00, was dit helaas niet waar en moesten we echt wachten tot 16:00. Hierdoor moesten we haasten om de bus naar Phonsavan te halen (deze ging om 17:00). Je zal ook net zien, dat als je een TukTuk nodig heb, zijn deze nergens te bekennen. Gelukkig kwamen we optijd aan bij het busstation en toen bleek dat we met een lokale bus naar Phonsavan moesten, hier waren wij niet heel blij mee omdat het een rit van ongeveer 12 uur was. Het was blijkbaar heel bijzonder dat er westerse mensen met die bus meegingen want gedurende de rit, waren wij onderwerp van gesprek.

We waren erg blij dat we om 6:00 eindelijk aankwamen in Phonsavan, het was hier erg koud. De TukTukbestuurder hadden we gevraagd om ons naar een guesthouse te brengen en hij bracht ons naar Dokkhoun Hotel. Achter de receptie zal een hele vrolijke man die geen engels sprak maar alles heel leuk vond en alleen maar aan het lachen was. Nadat het gelukt was om in te checken konden we eindelijk naar bed om op te warmen. 'S middags helaas weer voor niets naar het busstation gelopen want ook hier konden we vooraf geen tickets voor de bus kopen.
De volgende dag zijn we naar de vlakte der kruiken gegaan. Dit is een gebied in de bergen waar allemaal grote stenen kruiken staan.Men schat dat deze ongeveer 2000 jaar oud zijn. Ook waren hier sporen van de Indochina oorlog te zien, zoals onder andere kraters en grot welke gebruikt werd als schuilplaats. Dit was erg mooi en interessant om te zien. Terug zijn we helemaal teruggelopen wat ongeveer 10 km was.
De volgende bus moesten we om 4:45 opstaan om de bus van 6:30 richting Vihn te halen. Dit was een een sleeperbus, een bus met een soort ligstoelen. Wij hadden geluk dat we net optijd waren en de laatste stoelen hadden, want onder waren geen stoelen en moest je gewoon op de grond zitten. Bij de grens kwamen we erachter dat we niet de enige westerse mensen waren in de bus en dat er nog 1 duits meisje en een frans stel in bus zaten. Weer heel lang moeten wachten op ons visum omdat eerst alle locals geholpen werden en wij pas als allerlaatste. Na een busrit van ongeveer 13 uur kwamen we eindelijk aan in Vinh. Hier besloten we met de andere dat we dezelfde avond door zouden gaan naar Hanoi. Echter moesten we eerst op zoek naar een ATM om Dong's te pinnen. Helaas deden alle ATM's het niet en konden we gelukkig de bus in dollars betalen en van de andere wat dollars lenen.

Nu zijn we nog tot vrijdag in Hanoi waarna we 2 dagen naar Halong Bay zullen gaan met Marien en Luka (het franse stel). Gelukkig kunnen we zaterdag Hanoi weer verlaten, want dat is heel lastig vanwege Teth, een soort kerstmis en nieuwjaar. Tijdens dit feest ligt heel Vietnam 4 dagen plat en is er verder ook niets open.

Liefs en tot ons volgende blog.

• 28 Januari 2014 - 20:57

Jos En Helma:

Hey meiden, hey co gai,
    wat een superleuk verslag. Papa en ik hebben echt gelachen om jullie belevenissen. Wat maken jullie een hoop mee! Leuk he, nieuwe mensen ontmoeten, die op dezelfde ontdekkingsreis zijn als jullie. Wat gaan jullie nu weer beleven in vietnam? We kijken nu al weer uit naar jullie volgende belevenissen! Liefs, jos en helma

• 29 Januari 2014 - 00:28

Leo En Marga En De Hond Fleur:

Hallo Globetrotters,

Jammer wij zijn niet de eerste met een reactie.
    Dit is wel wat makkelijker lezen dan de WhatsApp.
    Misschien dat je de volgende keer moet vermelden dat het plaatsen van de foto's jullie niet lukt, maar dat ze wel op facebook staan (als ze dit lezen weten ze het al).
    Ik weet verder niets meer, alles hebben we al per WhatsApp besproken,maar mamma is jaloers en die gaat nu verder met dit berichtje.
    Hoezo jaloers, niet dat ik nu verder mag met mijn verhaaltje, maar wat jullie allemaal beleven, in die aparte landen. Dit is nu een goed verslag! Maar probeer ook foto.s op jullie blog te zetten, want niet iedereen kijkt op facebook. Skypen een keer is ook wel leuk. Hoezo kilometers voor niks wandelen!met z.n 2 gaat sneller en je ziet nog wat onderweg. Wij hebben dus 4 uur wandelen ook voor niets gewandeld in de bergen!
    Wel goed voor de conditie trouwens. Daar zijn jullie ook backpackers voor.!
    Kijk zelf in de reisgidsen waar jullie zitten en wat er te beleven valt. Halong bay lijkt mij prachtig. Er is daar ook een James bond film opgenomen, en het waterpoppentheater is ook apart.
    Wat zullen jullie verder ontwikkeld en nog zelfstandiger terug komen. prachtige foto.s trouwens.
    Als je weer in bus ziit, aan linker kant ,watje in r oor en je zit rechts watje li oor. helpt tegen de misselijkheid.!dit is voor miranda.
    Waar blijven de kerels op jullie op de reis? Geniet verder met het ontdekken van alles.
    In australie en nieuw zeeland zijn de dames weer in een andere wereld.
    Nederland is trouwens zo gek niet . Een heleboel dingen toch goed geregeld.
    Dat waarderen jullie straks echt wel!
    Hoan Nghen over een tijd in Nederland.
    Liefs en groeten .je ouders!

• 29 Januari 2014 - 10:26

Diny Van Den Berg:

Hallo meiden,
    Wat hebben jullie weer veel gezien!
    Nu dus in Vietnam, nog wat te zien daar van de oorlog?
    Is natuurlijk al weer een hele tijd geleden. Wat zullen jullie geduldig zijn geworden als je weer thuis komt.
    Lange wachttijden zijn jullie dan aan gewend.
    Miranda,bedankt voor de foto's op wattsapp.
    Hier alles oke, vannacht gevroren en nu ook nog hartstikke koud. Ik benijd jullie met die heerlijke temperatuur.
    Hoe gaat het met al dat vreemde eten daar? Lusten jullie alles wel??
    Leuk dat je andere backpackers ontmoet, nooit 2 jongens samen?
    Ik wens jullie nog heel veel plezier en een goede reis.
    Groetjes Henk en Diny.
    ps. wat is een Dorm? waarschijnlijk een slaapplaats,denkende aan het frans : dormir.

• 29 Januari 2014 - 21:18

Jeroen:

Hey!

Zo te zien is het nu al een behoorlijk avontuur, supercool! Leuk dat jullie ook al een paar reismaatjes hebben gehad :)

De foto's op FB zien er iig erg goed uit, zo'n rieten hoedje staat je prima Lisanne...
    Sterkte met de wachttijden en de lange wandelingen. Ik ben wel jaloers op die bussen daar, het klinkt een stuk beter dan Arriva :p

Jeroen

P.S
    Respect dat jullie het elke keer aandurven bij die straatkraampes te eten!

• 30 Januari 2014 - 20:48

Conny:

Jeeeeej weer een verslag, maar helaas geen foto's. Mijn lukt het ook nog steeds niet om foto's te plaatsen, vreemd hoor. Maar super wat jullie allemaal meemaken en doen. Ik vind het erg stoer dat jullie alles met de bus doen en wat zijn dat voor een reistijden, zitten wij hier te zeuren over het openbaar vervoer. Als ik jullie verhalen lees lijkt het wel Peking Expres hahahihi En valt het eten nog allemaal goed of zijn jullie al aan s...........? Nou ik ga weer zitten wachten op het volgende verslag met belevenissen.
    Lekker zo doorgaan met het avontuur en genieten.
    Lieve groetjes.
    PS. Miranda bedankt voor je lieve berichtje!!!!

• 31 Januari 2014 - 13:34

Natas:

Hoi toppers.
    leuk om te lezen wist al veel via app! was net bij oma en heb foto's laten zien ze keek zo trots..
    Nou meiden succes met de bussen haha en geniet liefs van mij xxx

• 02 Februari 2014 - 15:23

Wilma:

Hoi meiden.
    Wat maken jullie veel mee. Geweldig wat een rijkdom om dit allemaal tot jullie te kunnen nemen.
    Jullie moeten vast weer erg wennen aan de stress hier, als ik lees een nacht op een boot of 4 uur in de bus.
    Het leuke van die tijd is dat je veel van het land en het dagelijks leven daar kan zien. Ik zie jullie ook wel in het zonnetje liggen in het park. Kijk dat is ook vakantie. Geniet en de groeten van alle Moesjes.

• 02 Februari 2014 - 21:53

Mieke Noordermeer-Meijer:

Wat een avontuur zo samen en wat gaan jullie nog veel doen. Leuk om jullie blogs te lezen. Heel veel plezier nog tijdens jullie Aziatische avontuur. Hoe is het eten? Nog geen zin in boerenkool met worst? Waarschijnlijk is het bij jullie veel te warm voor boerenkool! Ik wacht op jullie volgende verslag, veel plezier samen. Groetjes uit Voorhout,

• 04 Februari 2014 - 20:36

Oom Kees En Tante Lies:

Hallo Lisanne en Miranda,
    Jullie verslag met genoegen gelezen, tante Lies zat hardop te lachen en zegt dat ze jaloers op jullie is.
    En dat terwijl wij 10 april t/m 23 juni weer naar de VS gaan en met een tentje rondtrekken, maar toch niet zo avontuurlijk als jullie fantastische reis.
    Geniet van alles wat jullie zien en beleven en op 4juli horen we jullie verhalen. Intussentijd lezen we het avonturen verhaal op jullie blog.
    Groeten,
    Oom Kees en tante Lies

• 04 Februari 2014 - 21:58

Tante Nienke:

Hoi Miranda en Lisanne,
    Hardstikke leuk om jullie blog te lezen. En wat maken jullie veel mee! zijn jullie niet een beetje afgevallen inmiddels/ al dat lopen! is het warm of valt het wel mee. wij hebben daar hier geen nidee van, hoewel het weer hier ook goed is, het lijkt wel lente!
    Ik ga gauw op facebook kijken. Dag meiden, wees voorzichtig!
    tante Nienke en oom Jan

• 07 Februari 2014 - 22:32

Tonny:

hoi lisanne en miranda.ik heb genoten van jullie foto,s wat een
    Mooie natuur.als ik jullie zie bij de waterval ben ik best wel een
    Beetje jaloers maar met de busreizen niet. Ik hoop dat jullie een
    Dagboekje bijhouden want het is echt een reis on noooooit te
    Vergeten.we kijken uit naar jullie volgende verslag en foto,s
    Groetjes van oom frans en tante tonny